Iklan

Iklan
» » GOLONGAN YANG BERISIKO UNTUK MENDAPAT KANSER PAYUDARA

GOLONGAN YANG BERISIKO UNTUK MENDAPAT KANSER PAYUDARA




SIAPAKAH CALON BERISIKO TINGGI UNTUK MENDAPAT KANSER PAYUDARA ?

Tiada siapa tahu punca yang jelas berlakunya kanser payudara. Bagaimanapun kajian menunjukkan beberapa faktor risiko boleh memungkinkan seseorang itu mengalami kanser payudara.

UMUR : Kemungkinan untuk mendapat kanser payudara semakin tinggi bila wanita semakin berumur.Penyakit ini jarang dialami oleh wanita sebelum menopaus.

PERNAH MENGALAMI KANSER PAYUDARA : Seorang wanita yang mengalami kanser payudara di sebelah payudara mempunyai risiko yang tinggi untuk mendapat kanser payudara di sebelah satu lagi.

ADA AHLI KELUARGA YANG MENGALAMI KANSER PAYUDARA: Seorang wanita berisiko tinggi untuk mendapat kanser payudara sekiranya ibu, saudara perempuan atau anak perempuannya mengalami kanser payudara.

MENGALAMI PERUBAHAN YANG TIDAK NORMAL PADA PAYUDARA: Perubahan sel payudara yang tidak normal boleh bertukar kepada sel kanser. .
Contohnya Atypical hyperplasia atau Lobular carcinoma in situ merupakan sel-sel abnormal di payudara yang mempunyai risiko tinggi mendapat kanser payudara.

PERUBAHAN GENETIK : Perubahan pada gen-gen tertentu (BRCA1, BRCA2 dan yang lain).Wanita yang berada di kalangan keluarga yang mengalami kanser payudara boleh menjalani pemeriksaan genetik untuk mengetahui perubahan pada gen-gen tertentu.

sumber : Dr Zubaidi Hj Ahmad

About Admin

Hi there! I am Hung Duy and I am a true enthusiast in the areas of SEO and web design. In my personal life I spend time on photography, mountain climbing, snorkeling and dirt bike riding.
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments:

Leave a Reply